Brief Buitenring achtergehouden na Brunssums Onderonsje

9 oktober 2012

Brief Buitenring achtergehouden na Brunssums Onderonsje

Parkstad-bestuurder Geurts zegt 'sorry' voor achterhouden van Brief aan Provinciale Staten na overleg met (nog niet)Gedeputeerde Koppe.

De Buitenring is een weg van 26 kilometer voor 80 miljoen 402 488 miljoen and still counting... Of van 20.000 euro per meter. De gemeenten roepen al langere tijd: geen cent extra. De Raad van State keurde de weg eveneens af. Oud-Gedeputeerde Driessen (CDA) vloog meerdere malen uit de bocht (hier, hier en hier). In de nieuwste aflevering van de Buitenring-soap spelen de Brunssumse Gedeputeerde Koppe (VVD) en de Brunssumse Parkstadbestuurder en PvdA-wethouder Geurts de hoofdrol. Geurts hield na overleg met Koppe een brief aan Provinciale Staten achter.... tot na de behandeling in Provinciale Staten. Koppe was toen nog niet eens benoemd als Gedeputeerde. Sorry, zegt Geurts nu.

Die Buitenring. Die. Moet. Er. Komen. Zo lijken sommige bestuurders te denken. Koste wat kost. De rij met capriolen is weer wat langer geworden. SP-fractievoorzitter Ron Meyer ontdekte de achtergehouden Brief. Hij stelde vragen en kreeg een eerste reeks antwoorden. Lees en huiver.

Op 27 juni besloot het Parkstadbestuur een brief aan Provinciale Staten te sturen. "Zodat PS het standpunt van het Parkstadbestuur kon meenemen in haar besluitvorming". Op 28 juni sprak Parkstadbestuurder Eric Geurts (PvdA, Brunssum) met nog-niet Gedeputeerde Koppe. Hij zou de brief alvast aan Koppe toelichten voorafgaande aan het versturen aan Provinciale Staten. Provinciale Staten zou immers een dag later (!) over de Buitenring besluiten. Maar Geurts lichtte de brief niet alleen aan Koppe toe. Geurts en Koppe kwamen overeen dat het beter was de brief niet te versturen voor de Statenvergadering van 29 juni. Dat had de discussie in PS te veel belast, tekende het Limburgs Dagblad op na Geurts die vraag gesteld te hebben. Het Brunssumse Onderonsje (Geurts en Koppe komen beiden uit de gemeente die het vurigst voor de Buitenring is) had vruchten afgeworpen. "In overleg met de gedeputeerde is overeengekomen op welke wijze de brief verstuurd zou gaan worden. Gekozen is om de brief niet voor de vergadering in de Staten te brengen, maar in onderling overleg op te lossen."

SAILLANT DETAIL: Koppe was op 28 juni nog helemaal geen Gedeputeerde. Hij werd pas op 29 juni in de Statenvergadering benoemd waarin ook de Buitenring geagendeerd was. Met andere woorden: Geurts lapte in werkelijkheid een afspraak in het Parkstadbestuur aan zijn laars na overleg met een Brunssumse politicus die pas op 29 juni als Gedeputeerde benoemd zou worden. Koppe had geen zin in gedoe op zijn eerste dag als Gedeputeerde.

Geurts overlegde zijn wonderbaarlijke draai na het overleg met Koppe niet met het Parkstadbestuur (dat daartoe het besluit 2 dagen ervoor: op 27 juni genomen had). Hij belde wel met de individuele portefeuillehouders in de Parkstad-gemeenten. Geurts gaf een bijzonder invulling aan het woord overleg. Aan de telefoon met de portefeuillehouder van Heerlen meldde hij niet dat het ging om de brief aan Provinciale Staten, maar slechts om mondeling overleg met de Gedeputeerde. De portefeuillehouder uit Kerkrade werd pas geinformeerd op vrijdag, terwijl de Statenvergadering al bezig was.... "Als Kerkrade toen gewild had dat de Brief verzonden zou worden, had ik dat direct gedaan" luidde Geurts verweer.

Geurts zei in de Parkstadraad 'sorry' voor het slordige proces. Maar de wonderlijke draai na het Brunssums Onderonsje bleef bestaan. Op 27 juni was de argumentatie voor het schrijven van de brief aan Provinciale Staten nog: "Zodat PS het standpunt van het Parkstad bestuur kon meenemen in haar besluitvorming.". In 2 dagen tijd was die opvatting totaal verandert. Geurts zei 2 dagen later met droge ogen: "Het standpunt van de regio was al meerdere malen bekend gemaakt bij Provinciale Staten."
Geurts is dus volledig gedraaid na een gesprek met iemand die op dat moment nog niet eens Gedeputeerde was. Op de vraag of Provinciale Staten door de gang van zaken onvolledig geinformeerd is, antwoordde hij zowel mondeling als schriftelijk: "het is in eerste instantie de Gedeputeerde die de Staten dient te informeren."
Tot slot was opmerkelijk dat er volgens Geurts "geen financieel gat is". Zit er dan geen enkel financieel licht tussen de uitgangspunten van de Provincie en die van Parkstad? "Nee, er is wel een risico-paragraaf". Een ongelofelijke opmerking, aangezien Parkstad al langere tijd "geen cent extra" roept en de Provincie vindt dat Parkstad tekorten moet opvangen. En dan laten we de weigering van Kerkrade om zich aan zowel het eerder getekende Gresel-convenant als aan grondprijzen bij het inbrengen van gronden te conformeren, nog maar even buiten beschouwing.
De SP heeft ook in de gemeenteraad van Heerlen vragen gesteld. De beantwoording van die vragen is nog niet binnen.
Tot die tijd luidt de belangrijkste vraag: wat doen de leden van Provinciale Staten?
To Be Continued.....