Sluiting Tippelzone: einde van een moeilijk tijdperk

12 oktober 2012

Sluiting Tippelzone: einde van een moeilijk tijdperk

De sluiting van de Tippelzone in de Beitel is een teken dat het beter gaat in Heerlen. Een einde van een moeilijk tijdperk. De SP stelde eerder dit jaar vragen of sluiting van de tippelzone mogelijk is. Van de ooit 65 actieve heroineverslaafde prostituees zijn er nog 8 over. "Een duistere pagina in de historie van Heerlen kan worden omgeslagen."

De SP wil wel dat er belangrijke zorg aan de overblijvers wordt verleend en er na de sluiting voor de zekerheid wordt gelet op de veiligheid in de buurten. Het sluiten van de Tippelzone mag niet te koste gaan van de veiligheid in de buurten en de gezondheid van de overgebleven (vooral verslaafde) dames.

Eind jaren '90 kwamen hele buurten in opstand. Het toenmalige College (met CDA als grootste partij) koos voor tippelzone midden in Heksenberg. Bewoners van Heksenberg en Palemig kwamen massaal in opstand en bezetten de tippelzone ruim 100 dagen. Heerlen stond op z'n kop. De oude politiek wist zich geen raad met de enorme drugs- en prostitutieproblemen. Het CDA werd zelfs geinfiltreerd door boze Heksenbergers. Het was de tijd waarin Heerlen in landelijke media "het afvalputje van de Mijnstreek werd genoemd". Uiteindelijk werd voor een noodoplossing in de Beitel gekozen. Aan de rand van de stad. Een Tippelzone was en is zeer onwenselijk. De problemen met ruim 65 veelal heroineverslaafde prostituees en hun klanten- in de stad en de buurten- waren echter te groot. En dus werd de Tippelzone in de Beitel (op een afgelegen plek nabij het Roda-stadion) aangelegd. Door een combinatie met zorg voor de dames nam de groep in de afgelopen 12 jaar af van 65 tot 8 prostituees.

De tippelzone kost Heerlen ieder jaar 3 ton.