Heerlen heeft goede thuiszorg(ers) en wil die behouden!

5 februari 2013

Heerlen heeft goede thuiszorg(ers) en wil die behouden!

Vakbond Abvakabo wil een minimum-uurtarief voor thuiszorgers van 20,01 euro. Dagblad NRC Handelsblad liet zien dat veel gemeenten hun thuiszorg ver onder die prijs aanbesteden. In Almere geldt een tarief van 18 euro, in Emmen van 17,70 euro en in Nijmegen 19,28. Hoe zit dat in Heerlen?

SP-wethouder Peter van Zutphen legt uit. "Heerlen zit op 22,62 euro. Dat is 21 euro basis en 0,65 voor 'extra activiteiten' en 0,97 euro op subsidie-basis met zorgpartner Meander. Daarmee zitten we ruim boven de minimumnorm die Abvakabo FNV gesteld heeft. Het is niet voor niks dat Heerlen ook op het vlak van de thuiszorg en WMO hoog scoorde bij de ranglijst de Sociaalste Gemeente van Nederland."

Van Zutphen maakt zich grote zorgen om de bezuinigingen van het Kabinet Rutte-Asscher. "Het wordt een ramp als deze bezuiniging werkelijkheid wordt. Het Kabinet wil 1 miljard bezuinigen op de thuishulp. Dat is 75% minder betekent dat je die functie zo goed als opheft."

De mensen kunnen toch zelf de thuiszorg betalen, zegt het Kabinet.

"In Heerlen hebben we uitgezocht hoe dat uitwerkt. Het gros van de mensen met een WMO-indicatie thuishulp heeft een minimuminkomen. Dit is een VVD-plan. In Wassenaar zullen ze er geen probleem mee hebben, in Parkstad wel." aldus Van Zutphen.

De SP organiseert een groot Thuiszorg-debat op 18 februari 2013 in het Cultuurhuis Heerlen (oude Patronaat aan de Sittarderweg).