IBE hoort bij Heerlense cultuur

16 februari 2013

IBE hoort bij Heerlense cultuur

Het International Breakdance Event (IBE) dreigt (in ieder geval dit jaar) niet meer door te gaan. De SP schrok van dit nieuws en SP-raadslid Jordy Clemens stelde er raadsvragen over. Clemens: "IBE trok jaarlijks ruim 10.000 jongeren naar onze stad en zette onze stad serieus op de kaart, bovendien maakten veel Heerlenaren door het festival kennis met een hele nieuwe subcultuur. Als dat geen kerntaak van de gemeente is, wat dan wel nog?"

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y1CRTZNPZqc[/youtube]Een zogenaamde 'battle', hier met o.a. de bekende Franse breakdancer Salah

Met IBE heeft Heerlen een evenement dat onze stad niet alleen internationaal op de kaart zet binnen de breakdance-wereld maar haar vooral ook extra aanzien geeft als stad waar cultuur hoog in het vaandel staat. Het evenement brengt bovendien veel Heerlenaren direct in contact met een vorm van cultuur die ze vaak nog niet kennen en brengt cultuur dus nadrukkelijk op straat, dichtbij de mensen.

Al deze zaken passen bij de manier waarop we in Heerlen met cultuur om willen gaan. Toch heeft de gemeentelijke afdeling Schunck gemeend te moeten bezuinigen op uitgerekend dit kroonjuweel van ons culturele aanbod. De SP stelt hierbij vragen over de motivatie achter deze bezuiniging en hoopt dat het college nog met een oplossing kan komen.