73% van de winkeliers tegen meer koopzondagen, meerderheid raad wil ELKE ZONDAG open

6 juni 2013

"73% ondernemers is tegen uitbreiding van de huidige 16 koopzondagen, maar een meerderheid van de raad besluit tot 52 koopzondagen. Een belachelijke vertoning! Een beter bewijs is er niet: de partij van de kleine winkelier heet SP." zegt SP-raadslid Dominique Ducornez

73% van de ondernemers vindt het huidige aantal koopzondagen voldoende en is tegen uitbreiding. In het centrum is het zelfs 79%. Wat doet een meerderheid van de raad? Ze besluit elke zondag tot koopzondag te bombarderen. Tot ontsteltenis van de SP. "Wij vrezen dat dit ten koste gaat van de kleine winkelier. Die kleine winkelier kan niet iedere dag in het jaar open zijn. Het is de kans voor grote bedrijven om de kleintjes Knock Out te concurreren. Nota bene in crisistijd..." zegt SP-raadslid Dominique Ducornez.
Een meerderheid van VVD, D66, Stadspartij, GroenLinks, PvdA, Leefbaar Heerlen, Hart-Leers en de helft van de CDA-fractie heeft besloten tot 52 koopzondagen per jaar.

Alleen de Ouderenpartij, een deel van de (verdeelde) CDA-fractie en de SP waren tegen.

Heerlen had er tot nog toe 16. Ieder maand 1 en 4 voor feestdagen. En daarover waren zeer veel ondernemers zeer tevreden. Maar liberaal Heerlen greep zijn kans. In plaats van de bezwaren van een ruime meerderheid van de winkeliers serieus te nemen, werd gekozen voor totale openstelling: iedere zondag koopzondag. VVD-raadslid De Beer sprak over een "historisch moment", VVD'er Lodewijks verkeerde zelfs in een feeststemming. Volgens GroenLinks werd er "geschiedenis geschreven". En D66 prees de liberale meerderheid in de raad van Heerlen. HartLeers sprak trots over meer ruimte voor ondernemers. In de wandelgangen werden er zelfs high fives en schouderklopjes uitgedeeld.

"Een beschamende vertoning voor wie zich realiseert dat 73% van de ondernemers in Heerlen tegen extra koopzondagen is. Liberale politici vieren een ideologisch feest over de ruggen van kleine winkeliers." aldus SP-fractievoorzitter Ron Meyer

52 koopzondagen per jaar levert geen euro of baan extra voor de regio op. Het leidt slechts tot een enorme Koopzondagen-clash in de regio Parkstad. De botte bijl van de markt wordt gehanteerd. Het recht van de sterkste. Als de kruitdampen opgetrokken zijn, zal duidelijk worden wie de slachtoffers zijn. De SP vreest een slagveld onder kleine winkeliers EN/OF spookkoopzondagen waarop de meeste rolluiken omlaag blijven, onaantrekkelijk en slecht voor het imago van Heerlen.

"In feite is dit alleen voor de grote jongens een zegen. 73% van de ondernemers is tegen, maar de meerderheid van VVD, D66, GroenLinks, PvdA, Stadspartij, HartLeers en de helft van de CDA-fractie loopt aan de leiband van Berden en Ikea."