BIZAR! Alleen SP wil naar kleine winkelier luisteren over 52 koopzondagen

4 juli 2013

BIZAR! Alleen SP wil naar kleine winkelier luisteren over 52 koopzondagen

"De VVD heeft maar 3 zetels, maar is in Heerlen nog nooit zo groot geweest.
De raad huppelt achter de grote winkelketens aan en de kleine winkelier is de dupe."
SP-fractievoorzitter Ron Meyer in het debat over de vrijgave van 52 koopzondagen in Heerlen

Een bizar debat afgelopen dinsdag in de gemeenteraad van Heerlen. Een meerderheid van de raad had op 5 juni iedereen- en zichzelf- overvallen door uit het niks voor totale openstelling van alle (52!) koopzondagen te kiezen. Tegen de wil van maar liefst 73% van de Heerlense winkeliers.
De bezwaren en zorgen van meer dan 140 Heerlense winkeliers werden afgelopen dinsdag opnieuw weggewuifd en belachelijk gemaakt.
"Ik heb maar 15 posters geteld" toonde Roel Leers zich het toonbeeld van de liberale wegwuifpolitiek.

Honderden winkeliers, werkers en andere Heerlenaren reageerden geschokt. De SP startte daarom samen met ondernemers het actiecomitee52 Koopzondagen NEE! dat in korte tijd grote steun verwierf eneen Petitie van uiteindelijk meer dan140 winkeliers tegen de volledige openstelling presenteerde. De winkeliers zien niets in extra koopzondagen, die zorgen slechts voor een verplaatsing van omzet van de kleine zelfstandige naar de grote winkelketen. De SP stelde een pas-op-de-plaats voor: tijdens de zomer is het toch niet druk en dus eerst via een hoorzitting luisteren naar alle zorgen en bezwaren en pas daarna een definitief besluit nemen. De winkeliers boden alle fractievoorzitters een bundel met alle handtekeningen en bezwaren aan. De fractievoorzitters van GroenLinks en Leefbaar Heerlen weigerden de bundel zelfs aan te nemen.

De rest van de raad wuifde daarna alle zorgen en bezwaren weg. Met wilde rekensommen deden vooral D66 en HartLeers de petitie van meer dan 140 winkeliers in Heerlen-centrum, Heerlerheide en Heerlerbaan af als onbeduidend. "Beschamend" zeiden de aanwezige winkeliers.
De lobby van de grote winkelketens had niet alleen de liberalen van VVD, D66 en Hart-Leers, maar ook PvdA, Stadspartij, GroenLinks, Leefbaar en CDA volledig in de zak. Eerder al had nota bene de voorzitter van de belangenorganisatie MKB Parkstad (bizar: Midden- en KLEIN-bedrijf) de frontale aanval op de SP en de winkeliers achter het initiatief 52koopzondagenNEE.nl gericht: een stem van een winkelier moest worden afgemeten aan diens vierkante meter oppervlak. Oftewel: de mening van de grote winkelketen telt zwaarder dan die van de kleine....

"De liberale lobby was niet alleen koren op de molen voor Hart-Leers, VVD en D66, maar heeft zelfs partijen als het CDA en de PvdA succesvol bedwelmd. Anders kan ik niet uitleggen dat je niet op z'n minst tijdens de zomer de bezwaren en zorgen van de kleine winkeliers tot je wil laten doordringen. Het sociale leven en de boterham van de kleine winkelier zijn daarvan de dupe."

Wij gaan door!
De SP gaat door en zal samen met de winkeliers de effecten van de totale vrijgave van alle koopzondagen in kaart brengen. Als de rest van de raad niet wil luisteren, moeten we ervoor zorgen dat onze stem nog luider klinkt. Samen met de mensen in de stad en de buurten.
De partij van de arbeid heet SP, van de thuiszorger tot de kleine winkelier.

Meehelpen? Jouw verhaal kwijt? E-mail: heerlen@sp.nl of SP Heerlen op Facebook