GOOI DE MIJNEN WEER OPEN!

7 november 2013

GOOI DE MIJNEN WEER OPEN!

SP-VOORSTEL VOOR VOLWAARDIG MIJNMUSEUM KRIJGT BREDE STEUN!

"Wij willen geen bitterballen-bobo-feestjes, maar een volwaardig Mijnmuseum. Een plek waar onze kinderen en kleinkinderen letterlijk en figuurlijk kunnen afdalen naar hun roots. Voor verhalen, onderzoek en adrealine."
SP-leider Ron Meyer

Heerlen organiseert in 2015 het Jaar van de Mijnen. Er werd zelfs al 1 miljoen euro voor gereserveerd. De SP vindt dat een belangrijk deel van dat bedrag gestoken moet worden in het realiseren van een volwaardig Mijnmuseum. Als de gemeente het goede voorbeeld geeft, kunnen Provincie en anderen niet achterblijven. Geen bitterballen-bobo-feestjes tijdens het Jaar van de Mijnen, maar een volwaardig Mijnmuseum!

SP-fractievoorzitter Ron Meyer zei het als volgt:
"We kiezen voor het Jaar van de Mijnen. En wat de SP betreft pakken we door. We gooien de Mijnen weer open! Het Jaar van de Mijnen is pas een succes als we onze nakomelingen de komende Eeuw kunnen laten voelen hoe hun voorvaders in de Koel werkten. Voordat u zich verslikt. Niet om kolen te halen, maar wel om een volwaardig Mijnmuseum te realiseren. Een plek waar onze kinderen en kleinkinderen letterlijk en figuurlijk kunnen afdalen naar hun roots. Voor verhalen, onderzoek en adrealine. Een museum met lef. Eentje met een Leerstoel en een Achtbaan. En als het effe kan, brengen we ook de Lange Jan weer tot leven.

Als het aan de SP ligt, gaan we voor een volwaardig Mijnmuseum. En aangezien de Provincie zo ongeveer iedere dag miljoenen rondstrooit, is de hoogste tijd om ook daar aan te kloppen."