8 november 2013

Socialen versus Liberalen

De VVD kiest voor knalharde bezuinigingen en uitholling van het minimumloon. De SP kiest voor een sociale stad met solidariteit.
De keuze voor de komende tijd is duidelijk. Het zijn de Socialen versus de Liberalen!
SP-leider Ron Meyer op de 2e dag van de Begrotingsdebatten

Op de 2e dag van de Begrotingsdebatten van Heerlen legde SP-fractievoorzitter Ron Meyer aan Heerlenaren een duidelijke keuze voor. Namens de SP sprak hij de volgende bijdrage uit:

Socialen versus Liberalen

Voor een debat aan het einde van een raadsperiode tijdens een van de grootste financiele Crises ooit was het politieke debat in Heerlen gisteren lauw. Net zo lauw als het bier op het IBA-feestje.

De SP begrijpt dat wel. Hoe eens of oneens je het ook bent met dit College op een specifiek one issue, de algemene conclusie is eenvoudig: vriend en vijand erkennen dat Heerlen de afgelopen jaren fors vooruit is gegaan.

De lokale lasten zijn fors gedaald (van de duurste gemeente in 2005 naar een gemiddelde gemeente nu. Met 150 euro per Heerlens huishouden meer in de beurs dan wanneer de prijsstijging was gevolgd), het centrum en de buurten werden veiliger, er staan in crisistijd hijskranen in onze stad die zo'n 5.000 arbeidsplaatsen opleveren. Heerlen werd na onderzoek onder Nederlandse gemeenten zelfs uitgeroepen tot de Sociaalste Stad van het land. Heerlen had het niet makkelijk, maar financieel bleef de gemeente jaar-in-jaar-uit gezond.

U zou dat waarschijnlijk niet verwachten van de grootste coalitiepartij, maar toch hoopt de SP vandaag op een scherper debat. Op wat meer vuurwerk.

Er staat namelijk nogal wat op het spel de komende maanden. 3.000 Heerlense huishoudens (DRIEDUIZEND!) worden namelijk regelrecht getroffen door de Haagse Decentralisaties, een verhulwoord voor bezuinigingen die over de schutting naar de gemeenten worden gegooid. Omgerekend zullen zij per jaar in totaal ruim 1 miljoen minder krijgen. Rutte maakt compensatie door de gemeente niet alleen financieel nagenoeg onmogelijk, maar verbiedt het zelfs grotendeels.

Niet zomaar 3.000 Heerlense huishoudens. Nee, de kwetsbaarste.

De keuze voor de komende maanden is duidelijk.

Het zijn de Socialen versus de Liberalen.

Wat je van de VVD ook vindt, ze kiezen! Het Bedrijfsleven is de baas. En de overheid die moet terug naar Liberale KERNthema?s. Het is niet vreemd dat de Sociale Opgave daar niet bij zit en evenmin in het VVD-verhaal terugkwam.

Handen uit de mouwen ipv handje ophouden is zo'n bekend liberaal frame. Als je succesvol bent, komt dat door je eigen genialiteit en als je arm bent, had je maar beter je best moeten doen.

De huidige financiele crisis, uitdijende winsten van Grootste Bedrijven van dit land, 50 MILJARD bezuinigingen door een door LIBERALEN gedomineerd kabinet, een geknakt MKB en de inmiddels 700.000 werklozen in NL tonen aan hoe fout die keuze is.

De VVD in Heerlen stelt een Startersbeurs voor. Dat klinkt goed. Wie wil er nou niet starten. Het probleem is nou juist dat jongeren juist minder snel zullen starten. Dit voorstel is een rechtstreekse uitholling van het minimumloon. Stage-lopen doe je als je een opleiding doet. Als je afgestudeerd bent, ga je werken. Voor het minimumloon. In NL nota bene extreem laag door dat verrekte jeugdminimumloon.

Dit voorstel betekent dat Wientjes en co nog minder jongeren zullen aannemen. Waarom zouden ze als ze ook voor de eeuwige Stagevergoeding kunnen kiezen?

Maakt een oud-VVDer dan wel een keuze? Roel Leers zegt NIETS over de Sociale Opgave van deze raad. Maar hij wil wel minder geld naar de Molenberg. Trotse Molenbergers kunnen niet wachten op de nieuwe buurtvoorziening. Maar Leers wil (nu de voorziening er bijna is) toch wat minder investeren. Eerst de trein op gang brengen en als ie op stoom is aan de handrem trekken, waar kennen we dat van?

Kun je dan aankloppen bij het CDA?..... is een logische vraag die Socialen zich dan stellen. Het CDA is al jaren zoekende. Landelijk positioneert die partij zich- nota bene in de oppositie- RECHTS van de Liberalen. Het CDA wil in de wet verankerde nullijnen, lagere bijstand en uitkeringen en extra bezuinigingen. En in Heerlen? Het CDA spreekt vol lof over het Sociale Gezicht van Heerlen (dat is winst, want dat is wel eens anders geweest), maar ook van slecht rentmeesterschap wanneer het College niet nu al draconisch wil snijden voor 2015 omdat er elke dag weer iets verandert in DH (gisteren). Saillant detail: zelfs de Provincie (bomvol CDAers) erkent dat naar 2014 vooruitkijken al lastig zat is.

Gevraagd naar zijn keuzes verschuilt het CDA zich achter scenarios die het College maar moet presenteren. Na 8 jaar zoektocht in de oppositie heeft het CDA dus nog steeds geen echte keuze, geen fundamenteel voorstel voor dat zogenaamd slecht rentmeesterschap.

Behalve natuurlijk een voorstel voor de Carnavalsoptocht.

Smijt de SP de deur naar het CDA dicht om alsnog met goede ideeen te komen? Allerminst! U zult echter wel moeten kiezen en de vraag is simpel, meneer Claessens:

which side are you on?

Bij de Socialen of de Liberalen?

TOT SLOT

De SP is trots op de brede steun voor een volwaardig Mijnmuseum. Een luid en duidelijk signaal. Een boost voor onze Koempelmentaliteit en identiteit. Daarvan hebben we de komende jaren opnieuw een fikse portie nodig.

We zijn trots op de vooruitgang in Heerlen, we willen de berg verder op, en we laten ons door Den Haag niet tegenhouden!