Volwaardig Mijnmuseum: JA!

10 januari 2014

Volwaardig Mijnmuseum: JA!

"Een volwaardig mijnmuseum, met verhalen en adrealine. Een prima uitwerking van onze motie. Met zijn allen de schouders eronder!"

Enige tijd geleden kreeg een SP-motie zeer brede steun in de Heerlense gemeenteraad. SP-fractievoorzitter Ron Meyer sprak in november 2013 over "een volwaardig Mijnmuseum met bij wijze van spreken een leerstoel en een achtbaan. Voor verhalen en adrealine." Hij kreeg een ruime meerderheid van de gemeenteraad achter het SP-voorstel. In dat voorstel zat ook al een deel van de gemeentelijke financiering.

De SP is blij met het de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek: een volwaardig Mijnmuseum met simulatiemijn, trein, expositie- en filmzaal. De uitbreiding en renovatie van het Mijnmuseum moet leiden tot een 'cultuurhistorische attractie van betekenis'. De gemeente Heerlen is bereid de jaarlijkse subsidie te verdriedubbelen. De SP gaat ervan uit dat er ook steun voor het plan van elders komt.

"We weten dat er in de Provincie enthousiasme over het Mijnverleden bestaat. Dit is een enorme kans die men ongetwijfeld in het Provinciehuis zal willen omarmen. Met z'n allen de schouders eronder dus!" zegt SP-fractievoorzitter Ron Meyer.