h

Pact van Parkstad

22 april 2009

Pact van Parkstad

Gisteren was er onverwacht snel positief nieuws over de toekomst van Parkstad: het Pact van Parkstad werd gepresenteerd. Een lijst met afspraken die als basis kunnen gelden voor toekomstige samenwerking in de voormalige Oostelijke Mijnstreek.

Reeds enige tijd geleden stelde de SP-fractie dat Parkstad voor een keuze staat: of ieder voor zich, herindeling of een slagvaardigere samenwerking. De huidige Parkstad-constructie is vooral traag, bureaucratisch en levert vooral veel beleid op. SP-fractievoorzitter Ron Meyer noemde de huidigeParkstadraad een 'mini-VN':weinig echte politieke debatten die ertoe doen, maar veel gekeuvel en over-de-bol-geaai'.

De SP stelde dat herindeling als optie alleen serieus genomen kan worden als de kleinere gemeenten daarin geloven. Zolang dat niet het geval is, leidt elke discussie over herindeling tot overbodige obstakels voor noodzakelijke samenwerking. Ieder voor zich is geen optie: de vergrijzing- en het slopen en bouwen van woningen- kan niet door de gemeenten individueel worden uitgevoerd. Ook bijvoorbeeldeconomie, onderwijs en openbaar vervoer kunnen veel beter gezamenlijk worden opgepakt.

Samenwerking dus, maar dan wel serieus, slagvaardigen niet vrijblijvend. Wiezegt dathij meedoet, doet dat ook. Geen ellenlange vergaderingen om unanimiteit te verwezenlijken: besluiten op grond van meerderheid.Liefstzouden de deelnemers ook nog een bepaald gewicht moeten hebben. Dat een gemeente met10.000 inwoners net zoveel zeggenschap heeft als een gemeente met 90.000 inwoners isvolkomen onlogisch.
Niet lullen maar doen,zou het motto moetenzijn.

Gisteren doken de wethouders van de 7 gemeenten met elkaar Rolduc 'in'. En er kwam witte rook. Het Pact van Parkstad moet leiden tot meer slagvaardigheid en minder vrijblijvendheid.Een interessante ontwikkeling.Lees onderstaande wat de afspraken betekenen.

Intentieovereenkomst

HET PACT VAN PARKSTAD

De colleges van burgemeesters en wethouders van Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal,

Overwegende dat Parkstad Limburg beschikt over een uitstekende agenda en prima beleidsvisies voor de economische structuurversterking in de komende jaren,

Overwegende dat ten gevolge van de herstructurering van de regio in verband met de snel doorzettende ontgroening en vergrijzing een drastische versnelling in de uitvoering noodzakelijk is,

Overwegende dat de huidige structuren van regionale samenwerking tussen de gemeenten onvoldoende slagkracht teweeg brengen,

Hebben op 21 april 2009 in conferentie bijeen de volgende intenties uitgesproken:

1. De onderstaande intentieovereenkomst van de colleges zal worden voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten gericht op accordering van de intenties voor 15 juli 2009. Vervolgens wordt de intentieovereenkomst uitgewerkt naar besluitvormingsrijpe stukken, die uiterlijk begin 2010 door alle raden worden vastgesteld.

2. Een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (incl. WGR+ status) van de colleges van Burgemeesters en Wethouders, gericht op uitvoering van de Strategische Agenda, zal in het leven worden geroepen.

3. Gekoppeld aan de nieuwe regeling wordt een uitvoeringsorganisatie in het leven geroepen. De gemeenten zullen verstrekkende mandaten aan de uitvoeringsorganisatie verlenen.

4. Zowel de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling als de uitvoeringsorganisatie zal worden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter/directeur van de uitvoeringsorganisatie.

5. De nieuwe GR behelst naast de uitvoeringsorganisatie ook een platform- en beleidsfunctie, waarmee gemeenten ondersteund kunnen worden in hun beleidsontwikkeling en uitvoering.

6. Het Dagelijks bestuur van de regeling onder voorzitterschap van de externe zal bestaan uit een relatief gering aantal leden, waarvan de omvang nog nader wordt uitgezocht. Besloten wordt bij meerderheid van stemmen.

7. Het Algemeen Bestuur bestaat uit 1 vertegenwoordiger per gemeente niet zijnde DB-lid. Besluitvorming vindt plaats op basis van gewogen stemmen, waarbij het inwoneraantal leidend is.

8. Voor de uitvoering van de agenda kunnen in de uitvoeringsorganisatie wisselende constructies in het leven worden geroepen, met deelnemers uit de publieke en private sfeer die belang hebben bij het agendapunt.

9. De gezamenlijke gemeenten spannen zich in om de komende jaren een stimuleringsbudget te realiseren van structureel 10 miljoen euro. Te beginnen in 2010 zal een verdubbeling van de middelen ten opzichte van de bijdrage 2009 mogelijk worden gemaakt. In 2010 zal een discussie plaatsvinden over de verdeelsleutel en de financiering vanaf 2011, gekoppeld aan de Strategische Agenda.

10. De gemeenten zullen tevens zo veel als mogelijk per agendapunt geschikte projectleiders vrij maken.

11. Op basis van het Pact van Parkstad wordt een strategie ontwikkeld voor het verkrijgen van adequate steun van Europa, Rijk en Provincie (op projectbasis/regiodialoog) in middelen en mensen, gecommitteerd aan de Strategische Agenda. Het regiofonds wordt initieel gevoed door gemeenten met reeds vastgelegde reserveringen en committeringen in het kader van de strategische agenda.

12. Het transitiemoment van de oude naar de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling is 1 mei 2010.

13. Dit Pact wordt ruim voor 1 mei 2014 gevalueerd door de deelnemende gemeenten. Een mid-term review vindt begin 2012 plaats.

U bent hier