Carnavalsoptocht

6 januari 2010

Carnavalsoptocht

In de raad van 5 januari 2010 ontstond een discussie over live-uitzending van de Carnavalsoptocht. Carnavalsvereniging De Winkblle deed eind november een verzoek tot subsidering van de live-uitzending van de carnavalsoptocht door L1. Het College sprak zich daarover uit, maar de Winkblle wilden meer.

CDA, Leefbaar Heerlen, GroenLinks, de fractie Leers en de fractie Bertholet deden een voorstel om de Winkblle te ondersteunen. De SP stelde aan de kaak of dit de manier is om met subsidieregels om te gaan. Fractievoorzitter Ron Meyer: "Als je genoeg politieke connecties hebt, kun je de raad 2 maanden voor de verkiezingen optrommelen. En de vereniging die minder politieke connecties heeft, kan dat niet. Wij zouden hierover daarom niet op deze manier in de raad moeten spreken.Dit moeten we bij het College laten liggen, wij moeten hier niet onderhandelen, want dan hoeven we geen subsidieregels meer af te spreken."

De SP vroeg ook waarom Heerlen subsidie zouden moeten geven voor een uitzending van een gesubsidieerde tv-zender (red: L1 wordt gesubsidieerd door de Provincie). "Bovendien is het de vraag wat er gebeurt als het koud is of bijvoorbeeld regent tijdens de optocht. Blijven mensen dan niet thuis als het toch live-uitgezonden wordt?"

Gelukkig was de raad verstandig. Het College werd weliswaar opgeroepen met de Winkblle naar een oplossing te zoeken, maar daarbij vooral het 'gezonde boerenverstand' te gebruiken. "Nu hebben we 2 uur gesproken, en het was een vermakelijk debat, maar de conclusie uiteindelijk is dat we vertrouwen hebben in het College om dit op te lossen. Kortom: we hadden de afgelopen 2 uur kunnen besparen."