Exodus

19 februari 2008

Exodus

De gemoederen lopen hoog op sinds de stichting Exodus bekend maakte dat zij een pand aan de Vrank in Heerlen wil betrekken. Ter plekke zouden jaarlijks 15 (ex-) gedetineerden via een streng programma terugkeren in de maatschappij. Exodus heeft al een tiental huizen in den lande en wil een huis voor de provincie in Heerlen vestigen.

Verontwaardigde wijkbewoners lieten via een burgerinitiatief deze kwestie op de raadsagenda plaatsen. Uniek in deze raad! Maandag vond de behandeling in de raadscommissie plaats. In maart komt de kwestie in de raad.

Er zijn voors- en tegens. Emoties spelen een rol. Dat bleek ook tijdens de behandeling in de commissie. SP-fractievoorzitter Ron Meyer riep dan ook op tot het vormen van een standpunt op basis van argumenten in plaats van sentimenten.

Ik ken de gevoelens in de verschillende wijken. Ik ben zelf opgegroeid in Zeswegen en mijn ouders wonen er nog steeds. Ik ken nogal wat mensen in de wijken rondom de Vrank. Fervente voorstanders van een Exodushuisvesting en fervente tegenstanders. In de afgelopen weken heb ik met een aantal van hen gesproken, in de komende weken zal ik die gesprekken voortzetten. Ik doe een dringende oproep aan iedereen, vooral in deze commissie en raad, om de discussie zo zuiver mogelijk te houden, en standpunten op feiten te baseren. Dat horen we altijd te doen, als de publieke tribune leeg is, maar vooral als de publieke tribune vol is.

Verder stelde de SP de insprekers namens de buurten en Exodus maar ook het College vragen over de bevoegheden van de raad, de veiligheid, de wijze van selecteren van de Exodus-bewoners, de sociaal-economische gevolgen voor de stad en over het aantal gedetineerden die jaarlijks terugkeren in alle Heerlense wijken zonder begeleiding en zonder dat dat in de krant verschijnt.

SP'er Meyer wees verder expliciet op 1 aspect.

Onze stad krabbelt vanuit een dal omhoog. Onze stad heeft enkele specifieke problemen te overwinnen. We kennen een relatief hoge werkloosheid en relatief veel voorzieningen voor mensen met problematisch gedrag. Solidariteit is voor de SP een zeer groot goed. Solidariteit betekent zoveel als de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Heerlen neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om mensen die om wat voor reden dan ook in de problemen komen. Regionaal en lokaal. Dat hoort bij een sociale stad.

We hebben al veel meer mensen dan bijvoorbeeld Sittard en Maastricht in de bijstand, we kennen meer probleemgezinnen en mensen die op alle mogelijke manieren door de gemeente geholpen moeten worden en/of problematisch gedrag hebben. Die steun en bijstand verlenen we graag, maar de vraag is in hoeverre we daarbij ook nog eens een instelling kunnen faciliteren die uitdrukkelijk een boven-regionale -oftewel provinciale- functie wil hebben. Oftewel: waar begint de solidariteit van de veel sterkere schouders van de rest van de provincie?

Zoals gezegd, er zijn veel voors en tegens. Er wordt veel gesproken over veiligheid. Daarbij worden allerlei beelden opgeroepen. Feit is wel dat jaarlijks al zo'n 300 mensen vanuit detentie zich in alle Heerlense wijken vestigen zonder begeleiding van een organisatie als Exodus en zonder dat hun terugkeer in de krant verschijnt. Feit is ook dat Exodus een taak die de landelijke overheid eigenlijk veel beter zou moeten verrichten op succesvolle wijze uitvoert.
Aan de andere kant heeft Heerlen- ondanks de broze sociale infrastructuur (oa hoge werkeloosheid)- al veel regionale en lokale voorzieningen. Meer dan bijvoorbeeld Maastricht en Sittard-Geleen. Moet de stad ook deze provinciale voorziening op haar schouders nemen?

Wat vind jij?