SP verbolgen over kille bezuinigingen Veolia!

6 september 2009

SP verbolgen over kille bezuinigingen Veolia!

7banen en lijn 42 in Heerlen op de wip,21 banen in Zuid-Limburg

De SP in Heerlen is verbolgen om de op handen staande kille bezuinigingen bij Veolia. Uit informatie waarover de SP beschikt blijkt dat de busvervoerder 21 chauffeursbanen in Zuid-Limburg wil schrappen. 7 daarvan in Heerlen. In Heerlen staat bovendien lijn 42 op de tocht. SP-raadslid Ger Meesters spreekt vankille bezuinigingen. Hij vreest voor de arbeidsomstandigheden voor chauffeurs n de veiligheid en kwaliteit van het busvervoer.

"De chauffeurs en anderemedewerkersstaan nu al onder grote druk. Als je dan z gaat snijden, dan vraag je om problemen. Na de verhoging van het 1 euro-kaartje naar 2,50 en forseklachten van chauffeurs,nu deze bezuinigingen.Ik vraag me af hoe lang de Provincie zich voor de gek laat houden! Veolia heeft kennelijk te laag ingeschreven en probeert nu over de ruggen van de chauffeurs en reizigers uit de rode cijfers te komen!"

Meesters heeft het Heerlense gemeentebestuur om opheldering gevraagd. Meesters: "de gemeente kan alleen adviseren, de provincie is de opdrachtgever van Veolia, maar toch: de gemeenten inParkstad kunnen wel aan de bel trekken en dat moeten ze ook doen.Veolia doet net alsof de geplande bezuinigingen een klein stapje terug zijn. Wie denken ze voor de gek te houden?" vraagt Meesters.

De SP-fractiezal ook inProvinciale Staten aan de bel trekken!

Veolia is niet alleen van plan 7 volledige banen weg te snijden in Heerlen, en 21 in totaal in Zuid-Limburg. De busvervoerder wil ook bezuinigen op de goed bezette buslijn 42 (Hoensbroek/Brunssum via Woonboulevard richting Heerlen-centrum). Reizigers zouden volgens Veolia met de nieuwe treinverbinding- die nota benepas medio 2010 gereed is- naar de Woonboulevard. Veolia spreekt verder over de inzet van 'kleine busjes' met maximaal 9 reizigers, terwijl lijn 42 een druk bezette verbinding is. "Ditis de zoveelste bevestiging van het failliet van de gedwongen marktwerking in het openbaar vervoer" besluit Meesters.