Rapport: oude Passart verdient opknapbeurt!

13 september 2010

Rapport: oude Passart verdient opknapbeurt!

De oude Passart verkeert nog altijd in grote onzekerheid. De buurtbewoners weten nog altijd niet wat woningcorporatie Woonpunt met de buurt van plan is. Opknappen of slopen? Daarom hield het actiecomite oude Passart, met ondersteuning van de SP, een onderzoek onder bewoners, omwonenden en deskundigen. De sociale verbondenheid, cultuurhistorie, architectuur en het karakter zijn grote kwaliteiten van de vooroorlogse oude Passart.

"Wat we altijd al wisten, hebben we kunnen bewijzen. Onze buurt kan en moet volgens deskundigen opgeknapt worden en behouden blijven!" zegt Arnold Meeuwsen van het actiecomite.

?Franco Piras- die al 49 jaar in de oude Passart woont- vult aan: "Onze vooroorlogse woningen zijn slecht onderhouden en er is een opknapbeurt nodig. Woonpunt laat ons al te lang in onzekerheid. Nu hebben we zelf aangetoond dat onze buurt bijzonder is door de betrokkenheid, de architectuur en de geschiedenis. De oude Passart kan een voorbeeld zijn voor de hele regio!" Het actiecomite liet een bouwdeskundige de technische staat en mogelijkheden beoordelen. Ir. Paul Stevens oordeelde dat de woningen in een slechte onderhoudsstaat verkeren, maar redelijkerwijs opgeknapt en toekomstbestendig gemaakt kunnen worden.

De SP steunt de bewoners van de oude Passart al vele jaren. Ook nu. SP-fractievoorzitter Ron Meyer is onder de indruk van de betrokkenheid in de buurt. "De buurtbewoners beheren zelf het prachtige Plataanplein, ze organiseren feesten, rommelmarkten en activiteiten voor jong en oud en spreken elkaar aan op verantwoordelijkheden. Zo'n betrokkenheid zie je niet vaak meer. Alleen daarom al moet deze oude mijnwerkersbuurt behouden blijven!"
Meyer vindt de oude Passart een goed voorbeeld waarom er in Parkstad veel breder over de gevolgen van de krimp moet worden gesproken: "Door de vergrijzing en bevolkingskrimp moet er veel gesloopt worden. Zo'n 13.000 woningen in heel Parkstad. Als we dat aan woningcorporaties overlaten en niet zelf echt een dikke vinger in de pap krijgen, dan is het risico groot dat karakteristieke oude wijken zoals de oude Passart het slachtoffer worden. Die moeten vaak gerenoveerd worden en dat kost geld, en juist daar wringt de schoen voor de woningcorporaties. En dus staat een belangrijk deel van de ziel en het karakter van onze regio op het spel. Echte invloed van onderop en een brede discussie zijn van het grootst mogelijke belang."

Het rapport Oude Passart is terug te vinden op de website van het actiecomite.