10.000 Mensen protesteren tegen asociale bezuinigingen

20 september 2011

10.000 Mensen protesteren tegen asociale bezuinigingen

"Wij gaan de crisis niet betalen!"

Ruim 10.000 mensen uit sociale werkplaatsen, vakbonden en politiek uit het hele land liepen gisteren door de straten van den Haag. Onder een schitterende najaarszon waren ze op weg naar het Malieveld. In een positieve maar strijdbare sfeer manifesteerden ze tegen de afbraakplannen van het kabinet die vandaag, op Prinsjesdag, gepresenteerd worden. Ze protesteerden er tegen de stapeling van maatregel op maatregel waarmee juist de zwakkere mensen uit onze maatschappij er alsmaar slechter voor gaan staan.

Vanuit Parkstad waren vier bussen met actievoerders aanwezig. Werknemers van Licom, SP'ers en leden van het actiecomite "Respect voor de Sociale Werkvoorziening Parkstad", waaronder Kenneth Moesquit. "Een geweldige actie," vindt hij: "Het is bovendien prachtig om aan mensen uit het hele land te laten zien wat we in Heerlen met de handschoenenactie al bereikt hebben."

Talloze deelnemers en voorbijgangers namen nog de moeite om de keten van solidariteit nog groter te maken door ook werkhandschoenen te tekenen. "De handschoenen waren amper aan te slepen," zegt een trotse Ducornez.

"Deze protestactie toont hoe zat mensen dit absurde bezuinigingen zijn," zegt het Heerlense raadslid Dominique Ducornez. "Wat je vandaag ziet is dat mensen strijdbaar zijn en bereid zijn om over de schotten heen de handen in elkaar te slaan. Hier staan chronisch zieken, vakbondsleden, mensen uit de bouw en schoonmakers; mensen uit de zorg en mensen die zich met cultuur bezig houden bijeen om een vuist te maken voor een hete herfst tegen de plannen van dit kabinet."

Reden te meer om in Heerlen door te gaan met de Ketting van Solidariteit dus! Samen zorgen we ervoor dat de vuist tegen de kabinetsplannen die vandaag gepresenteerd worden uitgroeit tot de moker die nodig is om dit rechtse tij te keren.

Meedoen? Stuur een mailtje! heerlen@sp.nl