Een binnenbrand bij de brandweer?

8 januari 2013

Een binnenbrand bij de brandweer?

De Brandweer in Zuid-Limburg wordt samengevoegd tot 1 brandweerkorps. Dat biedt verschillende voordelen (in kosten van materieel bijvoorbeeld) maar levert ook problemen op. Helaas is de samenvoeging namelijk ook een bezuiniging.

SP-raadslid Wim van Kempen: "Alleen al dat zoveel brandweerlieden twijfels hebben, is reden tot bezorgdheid. Wij houden de vinger aan de pols."

De samenvoeging gaat voorspoedig, ondanks het feit dat er grote verschillen zijn tussen de korpsen. Denk alleen maar eens aan het verschil tussen professionele en vrijwillige brandweer.

Toch houdt 1 verandering met name de gemoederen bezig: er komen namelijk minder brandweerlieden op een auto. Is dit nog wel veilig? Ja, je kunt een beroep doen op meer mensen (van elders), maar met een brand kan het snel gaan... Ook rondom dienstroosters en salariering blijft er onenigheid bestaan.

Als SP-fractie vinden wij natuurlijk ook dat de kosten bewaakt moeten worden. Maar de veiligheid van burgers en brandweermensen mag niet in het geding komen. Eerder hebben de vakbonden aangegeven dat er meer personeel, en dus meer geld nodig is, wil men het werk verantwoord kunnen doen. Dat was toen voor de SP de reden om de begroting van de brandweer - waarin hierover niets stond - niet goed te keuren.