h

SP: niet buigen voor campagne tegen Heerlen

1 november 2015

SP: niet buigen voor campagne tegen Heerlen

Foto: SP

Al jaren voert een klein deel van de vastgoedwereld en enkele raadsleden een heftige campagne tegen nieuwe ontwikkelingen in het centrum van Heerlen. Zij bewerken zoveel mogelijk mensen met onjuiste informatie, hele en halve onwaarheden en beschadigen Heerlen daarbij ernstig. De campagne wordt aangevoerd door de Amsterdamse vastgoedbelegger Van de Mortel.

Belangen
De Amsterdamse vastgoedbelegger Van de Mortel kocht eerst heel veel panden op in centrum Kerkrade. Hij bedacht veel te grote commerciële plannen met onder andere heel veel winkels. Maar hij ondernam niets en uiteindelijk was de gemeente Kerkrade gedwongen, om de verloedering van het centrum een halt toe te roepen, om de eigendommen van Van de Mortel voor miljoenen boven de marktwaarde op te kopen.

Ook in Heerlen-centrum kocht Van de Mortel heel veel panden. Ook daarvan is een deel in slechte staat en staat al jaren te verloederen. Voor een deel van deze panden heeft Van de Mortel plannen gemaakt om het aantal vierkante meters winkelruimte heel fors uit te breiden. De gemeente stond dat niet toe. Niet omdat het om Van de Mortel ging of omdat een andere ontwikkelaar de voorkeur had. Nee, omdat de gemeenteraad van Heerlen in 2005 een centrumvisie had vastgesteld waarin was vastgelegd waar er nog wel winkeluitbreiding mogelijk was en waar niet. En de plek waar Van de Mortel een groot winkelcentrum wilde bouwen was in die visie van de gemeenteraad uitgesloten.

Van de Mortel vecht voor zijn eigen belangen. Dat mag. Maar hij gaat daarbij zover dat hij iedereen aanvalt en beschadigt die iets ontwikkelt in centrum Heerlen buiten zijn eigendommen. Het Maankwartier dat nog in aanbouw is, is daarbij een slachtoffer. Daarin wordt hij gesteund door enkele raadsleden, waaronder Roel Leers.

Foto: - / Raadslid Roel Leers en vastgoedspeculant Van de Mortel in de Telegraaf van 31-10-2015

Gemeenteraadslid Roel Leers stemde in 2008 in met de komst van het Maankwartier en de gemeentelijke bijdrage die daarbij hoort. Op een goeie dag heeft Roel Leers zich bedacht en werd tegenstander.

Campagne
"Huis eerst slopen voordat je kunt renoveren"
Inmiddels is er sprake van een heuse campagne om Heerlen te beschadigen. Zijn tactiek voor Heerlen vat Van de Mortel schaamteloos doch eerlijk samen: "eerst het huis slopen voordat je kunt renoveren". Dit gaat zover dat partijen die wel investeren in het centrum, zoals bijvoorbeeld in het Maankwartier, zich gedwongen voelen om hun huurcontract aan de buitenwereld te tonen omdat Van de Mortel en Leers ieder positief bericht in twijfel trekken. Bovendien worden bekende huurders door Van de Mortel "belaagd met pertinente onwaarheden en leugens.

Landelijke lobby
Ook de hele landelijke pers wordt benaderd door Leers en Van de Mortel met verhalen dat het Maankwartier mislukt is (terwijl het nog in aanbouw is), en over de gemeente waar ook van alles mis mee is en vooral over de SP die overal de schuld van is.

Advertentiecampagne
In 2014 vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen was Van de Mortel de kartrekker van een dure advertentiecampagne tegen nieuwe ontwikkelingen en tegen ‘het rode stadsbestuur’ van Heerlen. Met paginagrote kleurenadvertenties probeerde hij de verkiezingen te beïnvloeden en Heerlen te beschadigen. Veel Heerlenaren, bewoners en ondernemers ergerden zich groen en geel aan die beïnvloeding. Zie daarover hier een debat tussen Barry Braeken (PvdA/OPH) en Jos van de Mortel bij L1Laat.
Na de verkiezingen- waarin de SP en de coalitie groeiden- stelde Van de Mortel dat de winst van de SP "zwaar te denken gaf over het systeem van democratische verkiezingen."

Foto: Hart-Leers.nl / Hart-Leers.nl

Raadslid Roel Leers kreeg in de verkiezingscampagne van 2014 het exclusieve recht om gebruik maken van de vele leegstaande panden van Van de Mortel om zijn affiches aan de binnenkant van de ramen te plakken. In de advertenties en reacties gaf Van de Mortel een nauwelijks verholen stemadvies op Leers.

In het Limburgs Dagblad van 20 februari 2014 verscheen naar aanleiding van de advertentiecampagne deze analyse (bekijk vooral ook de foto). Nu misschien wel actueler dan ooit.

Foto: Dagblad de Limburger / Dagblad de Limburger

Het 'team' Van de Mortel-Leers benadert actief journalisten en biedt hen gezamenlijk rondleidingen aan in de hoop op negatieve aandacht voor Heerlen. Helaas lukt dat regelmatig met onjuiste, insinuerende en negatieve berichtgeving over onze stad tot gevolg.

Het ‘duo’ Van de Mortel-Leers wordt versterkt met het raadslid Petermann die wild om zich heen slaat. Hij vertelde op de landelijke tv dat er in het centrum een bordeel gepland zou zijn (zie foto links uit de uitzending waarin Petermann zichzelf liet portretteren voor het tot bordeel gefotoshopte gebouw). Al voor de uitzending waren er in het gebouw (voormalig hotel) studenten gehuisvest en bleek er van een bordeel nooit sprake te zijn geweest. Petermann vergelijkt linkse raadsleden al jaren met dictators, massamoordenaars en zelfs met een nazirechter die mensen liet ophangen aan pianosnoeren. Hij beschuldigt ambtenaren en politici ervan, zonder enige aanleiding of bewijs, steekpenningen aan te nemen. De ontwerper van het Maankwartier beloofde hij een baal hooi te brengen en genoeg lucifers mee te brengen.

Ronal Freisler was een nazi-beul die mensen liet ophangen aan pianosnaren.
Foto: Twitter / Twitter

170 miljoen naar Heerlen
De SP heeft niks tegen kritiek. Ieder project kent voor- en tegenstanders. Maar hier is sprake van een gerichte campagne om Heerlen te beschadigen. Wij zijn er trots op dat de stationsomgeving van Heerlen verbeterd wordt. Het oude station was niet alleen jarenlang het epicentrum van daklozen, dealers en verslaafden maar ook een grauwe sluier over het centrum en de buurten eromheen. Lange tijd schrok de stationsomgeving veel mensen af en dat was heel slecht voor Heerlen. Met het Maankwartier krijgt Heerlen een icoon om trots op te zijn. Heerlen investeert zelf 10 miljoen in aanpassing van de straten eromheen en de publieke ruimte. Er komt maar liefst 170 miljoen (!) aan investeringen van buiten de stad naar Heerlen. Ondanks de crisis wordt er heel fors geïnvesteerd in Heerlen. Iedere stad in het land is jaloers op zulke investeringen in moeilijke tijden.

Sociaalste!
Heerlen koos bovendien op de eerste plaats voor sociale investeringen: er worden ieder jaar tientallen miljoenen euro's in armoedebestrijding en (thuis)zorg gestopt. Heerlen werd eerder al uitgeroepen tot Sociaalste Stad van NL en onlangs nog door een landelijke welszijnskoepel tot 1 van de 10 Gouden Gemeenten. 

Een sociale stad is ook een stad waar mensen trots op kunnen zijn. Trots op een veilig en mooi centrum en leefbare buurten. Daarom investeert de gemeente veel in het centrum, maar nog méér eigen gemeentelijk geld in de buurten. Alleen al in stadsdeel Hoensbroek-centrum wordt meer gemeentelijk geld geïnvesteerd dan in het Maankwartier. 

Dieptreurig, maar niet buigen!
Het is dieptreurig dat mensen, omwille van vastgoed- of politieke belangen, bereid zijn onze stad en mensen die daarin willen investeren te beschadigen. Waar zoveel Heerlenaren en anderen zich de laatste jaren inspannen om de moeilijke jaren na de mijnsluiting te boven te komen en de vooruitgang voor iedereen zichtbaar is, zijn er enkelen die alles uit de kast halen om het voor te stellen dat Heerlen de hel op aarde is.

De SP staat pal voor het algemeen belang. Wij weten hoe moeilijk Heerlen en Heerlenaren het hadden en hebben. Wij weten hoe belangrijk deze investeringen in de stad zijn. Daarom zullen we niet buigen voor deze wilde beschadigingscampagne.

U bent hier