Heerlen steeds gunstiger bij gemeentelijke belastingen

11 maart 2012

Heerlen steeds gunstiger bij gemeentelijke belastingen

Voor hogere belastingen moet je blijkbaar toch in VVD-gemeenten zijn!

Historisch feit nummer 1)
Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen in 2010 was VVD-voorman Rutte niet van de landelijke tv-schermen weg te slaan met de iedere keer weer herhaalde boodschap: de VVD is tegen hoge gemeentelijke belastingen, en met de VVD al helemaal geen belastingverhogingen. Met daaraan steeds toegevoegd dat het juist de linkse partijen zouden zijn die deze belastingen willen verhogen.

Historisch feit nummer 2)
Nog maar enkele jaren geleden was Heerlen in allerlei landelijke overzichten de stad met de hoogste gemeentelijke belastingen van heel Nederland.

Op 28 februari presenteerde de Limburgse gedeputeerde gedeputeerde Mark Verheyen het complete overzicht van de belastingdruk in alle Limburgse gemeenten. Verheyen is ook landelijk vicevoorzitter van de VVD, en was tot voor kort de grote man van de VVD in Venlo, waar de VVD verreweg de grootste partij in de gemeenteraad is.

Actueel feit nummer 1)
De hoogste gemeentelijke belastingen van Limburg worden in 2012 geheven door de gemeente Onderbanken. Onderbanken is in deze periode een echt VVD-bolwerk. Twee van de drie Collegeleden (de burgemeester en een van de twee wethouders) zijn VVD'er. Na Onderbanken is Meerssen de duurste gemeente van Limburg. In Meerssen is de voorzitter van de Limburgse VVD, Ricardo Offermans, burgemeester.

Actueel feit nummer 2)

Heerlen is sedert de SP in deze gemeente een prominente positie inneemt in veel opzichten veranderd. Ook wat betreft gemeentelijke belastingen. Na jarenlang zelfs in landelijk statistieken de duurste gemeente van Nederland geweest te zijn, is Heerlen nu stevig omlaag geduikeld in de statistieken van duurste gemeenten. Alleen al in Limburg zijn ondertussen voor huurders 9 gemeenten duurder dan Heerlen, en voor bewoners van een eigen huis 8 gemeenten duurder dan Heerlen. Dat komt met name omdat in Heerlen de belastingen nu al jaren achter elkaar minder stijgen dan de inflatie, of zelfs dalen, terwijl de andere gemeenten telkens weer omhoog gegaan zijn. Waarbij de provincie bij dit overzicht niet eens rekening heeft gehouden met de belastingteruggave die de Heerlense belastingbetalers onlangs gehad hebben van gemiddeld 22 euro per huishouden, als beloning voor de goede afvalscheiding door de meeste mensen.

Conclusie: de VVD heeft een grote mond tegen gemeentelijke lastenverhoging voor de burgers, de SP doet er wat aan.