Heerlen als.. - Hoop, sloop en helden

30 juli 2012

Heerlen als.. - Hoop, sloop en helden

Raadslid Dominique Ducornez bezocht de een niet-alledaagse tentoonstelling in Kunstencentrum Signe: volgens hem een absolute aanrader.

Het eerste dat opvalt bij deze tentoonstelling is de trots op onze stad die het uitstraalt: trots op onze stad, op haar verleden, op haar inwoners. Laten we Hoop eerder kans geven dan Vrees. Laten we voortbouwen op wat we al hebben en bewaren wat nog rest van het roemrijke verleden van Heerlen. Maar bovenal: laten we Heerlenaren en Heerlense jongeren schitteren en trots zijn op dat wat we in Heerlen tot stand brengen.

Dit is allemaal te zien in Kunstencentrum Signe aan de Willemsstraat. Op dit moment wordt er werk getoond van Yasmeen Al Awadi, die met een stembus de stad in is geweest. Ze vroeg mensen of ze de toekomst hoopvol of bevreesd tegemoet zien. 70% blijkt dan voor hoop te kiezen. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst van onze stad.

Een tweede kunstenaar, Federico D?Orazio, heeft prachtige glamourfoto?s gemaakt van dakloze jongeren waarmee hij in Heerlen heeft samengewerkt. Deze jongeren waren er ook tijdens de opening van de tentoonstelling en wat was het geweldig om hen te zien stralen als middelpunten van de tentoon gestelde foto?s van henzelf. Als we de moeite nemen om de juiste vertaling te maken, dan krijgt iedereen werkelijk de kans die hij verdient; de plek waar hij recht op heeft. Maar daarvoor moet je de mensen w?l opzoeken en dat is precies wat deze fotograaf gedaan heeft.

Tot slot is er werk te zien van Tilman Meyer-Faje. Die zorgt ervoor dat de bezoeker zich realiseert dat vooruitgang ook betekent dat het verleden gekoesterd wordt. Een vermanende vinger om niet alsmaar te laten verdwijnen wat voorheen als gebouwen met een verloren functie die werden gezien. Denk maar aan de gebouwen van de mijnen.

In een tijd waarin markt, projectontwikkeling en stedenbouwkundige en architectonische ideologie?n heel erg bepalend zijn voor hoe onze leefomgeving eruit ziet is dat niet altijd makkelijk. De afgelopen jaren zijn echter een aantal parels van de stad bewust bewaard gebleven. Ze worden nu weer volop gebruikt. Tilman Meyer-Faje heeft een aantal reeds gesloopte gebouwen in klei gereconstrueerd. Door ze daarna met een watersproeier te bewerken zijn ze ?gesloopt? en liggen ze nu haast onherkenbaar op de tafels. Dat hele proces is gefilmd en is te bekijken voor de bezoeker.

De drie tentoonstellingen zijn nog te bezichtigen tot 5 augustus en zeker de moeite waard. Na 5 augustus zullen er de hele zomer nog andere aspecten van ?Heerlen, als?? getoond worden. Dus: gaat dat zien!