"Minister Leers blind voor situatie Syrie"

1 augustus 2012

"Minister Leers blind voor situatie Syrie"

In Heerlen, in de berm bij het asielzoekerscentrum Imstenrade, is een groep van 15 Syrische vluchtelingen sinds 27 juli in hongerstaking. Als slachtoffer van de gewelddadigheden in hun land, waar we dagelijks beelden van zien, zijn zij naar ons land gevlucht. Raadslid Wim van Kempen ging bij hen op bezoek en hoorde hun verhalen.

Van de ruim 200.000 mensen die hun land inderhaast verlieten is een klein deel in Nederland beland. "Nederland was voor ons geen land van keuze, we moesten gewoon weg uit Syrie," zegt een van de actievoerders. Nu ze hier zijn, willen ze ook een zelfde behandeling als asielzoekers uit andere landen. Dezelfde rechten, met de mogelijkheden die andere vluchtelingen hier ook krijgen.

Minister Leers heeft voor de Syriers een aparte wachtkamer bedacht, waardoor ze minder rechten hebben dan andere asielzoekers. En dat terwijl we dagelijks slechtere berichten krijgen uit Syrie en een einde aan het conflict nog lang niet in zicht is! Daarom willen deze mensen hier meer mogelijkheden, met uiteindelijk bijvoorbeeld een kans op werk voor henzelf of school voor hun kinderen.

De actievoerders met hun kampement krijgen heel wat bezoekjes van mensen uit onze omgeving die hun steun willen betuigen. Begrijpelijk, want deze mensen doen niets anders dan strijden voor een betere toekomst voor henzelf en hun kinderen. Veel Heerlenaren begrijpen wat deze mensen hebben doorgemaakt en nemen het voor hen op, nu de Haagse politiek nog!